På söndagar är det alltid matmarknad längs floden la Garonne i Bordeaux. Något jag ofta förväntansfullt ser fram emot! Redan på förmiddagen tar barnfamiljer sina pick nick korgar och vackra filtar för att ta de bästa platserna närmast floden. Barnen springer glatt medan föräldrar dukar upp pick nick mat som de ofta köper från stånden på marknaden. Här kan man hitta allt gott! Fräscha grönsaker från årets skörd, närproducerade charkuterier, färska nybakade baguetter, hemgjorda sylt/marmelad, kryddor, vackra bakverk, smakrika ostar från trakten, och självklart fantastiska goda Bordeaux viner om jag bara nämner några! Det är verkligen ett nöje för alla sinnen att få uppleva denna typiska franska tradition.
Efter några njutbara rundor kring marknaden, köper jag lite av varje och bestämmer mig för att laga en gratäng på aubergine, potatis, zucchini, och tomater. Jag skivar grönsakerna i rundor och kryddar dem med provanska kryddor och färsk vitlök, flint salt och nymalen svart peppar. Häller 3 msk olivolja över det hela. En yoghurtsås smaksatt med vitlök, hackad gurka och mynta smakar bäst till den här enkla men ack så goda vegetariska rätten!
45 min 175 grader!
Voilà! Bon appétit !




Kommentarer

Populära inlägg