Frankofilen som brinner för frisk mat

En regnig dag i september, sitter jag på en uteservering på ett café som ligger i samma smala gatan där jag bor i Bordeaux. Regndropparna spelar en mysig smattrande symfoni när de möter den röda markisen som sträcker ut sig längs med taket utanför caféet. Maj Lis, caféägarinnan ler vänligt mot mig och jag ser tydligt i hennes nyfikna ögon att hon gärna vill föra ett samtal med mig fast hon är välmedveten att det sätter mina kunskaper i franska språket på spel. Hon talar nämligen bara franska som de allra flesta i Franrike gör!  Äntligen samlar hon modet och kliver fram med stadiga steg mitt lilla runda bord. Jag är stamgäst på hennes café och vi har samtalat ett antal gånger förut så hon
vet vem jag är och var jag bor och framför allt om min matpassion. Med mina begränsade ordkunskaper har jag redan förklarat för henne om mitt stora intresse för mat och kultur.
Vad ska det bli för mat idag då? frågar hon med ett varmt leende på läpparna.
Je ne sais pas! ( jag vet inte!) svarar jag lite blygt och samtidigt pekar jag på duggregnet som faller envist.  Med fransk/engelska meningar förklarar jag att det är dagshumöret som ofta avgör valet av råvarorna och maträtterna. Det är ovanligt kyligt i Bordeaux för årstiden, 18 grader, duggregn, och som vanligt svag vind! På kyliga dagar känns det mer rätt med kryddig mat med hettande smaker!
"Jag tror att det blir indiskt idag!" säger jag på knackig franska. Maj Lis ler glatt och säger "choix intéressant!" (intressant val)! " Au revoir madam Maj Lis"! " à bientôt Sara!"
På väg till eko-Coop bestämmer jag för Poulet masala Coco alltså kyckling-masala med kokosmjölk.
Sagt och gjort





Kommentarer

  1. Kul att du äntligen startat blogg Sara, det ska bli spännande att följa dig. Lycka till.

    SvaraRadera
  2. Oooo tack snällaste Helena! Jag har fortfarande mycket att lära mig om bloggandet men det är otroligt kul! Vi hörs och syns väldigt snart igen! Kramisar
    Sara

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg