En stilla morgon i decembermånad i Bordeaux! Vindstilla, svaga solstrålar, kvittrande sparvar som bestämde sig att stannat kvar i hopp om en mild vinter! 🌤 Livet utanför går sin gilla gång. Jag drar ut den tunna gardinen i sovrummet och tittar ut och får syn på grannen mitt emot som tar sin hund för den vanliga dagsrundan. Ägaren till delakatess affären bredvid grannen sopar noggrannt rent framför sin affär. Madam Majlis, caféägarinnan ställer ut sina små runda bord och röda stolar, precis som alla andra dagar. De småpratar medan de sysslar med sitt.

Jag iakttar varje detalj av livet utanför och fylls av en behaglig känsla som säger mig att människor mer eller mindre är likadana i hela världen. Oavsett var man bor eller var man kommer ifrån eller vad man jobbar med vill vi alla vara lyckliga och lida så lite som möjligt. 

Jag öppnar fönstret och vinkar glatt till Madam Majlis ”bonjour madam Majlis! ”. Hon ler vänligt tillbaka och pekar på aldelles nygräddade croissanter som hennes son har precis ställt fram. Jag springer ut och köper två. En härlig start på dagen: en kopp te och en krispig croissant! Det behövs inte mer för att just då känna sig lycklig och ödmjuk inför livet! 🥐☕️ 🇫🇷❤️

Kommentarer

  1. Lite småkyligt i Göteborg. Vill hellre vara i Bordeaux och sitta på ett café & prata franska. Syns när ni kommer hem ❤ Gott nytt år och stor kram till er från oss./Anneli & Ola

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg